vrijdag 30 juli 2010

Waarom Mises University zalig isToe

Mises University is zonder enige twijfel een van de meest leerrijke ervaring in de wereld, indien iemand een grondige inleiding wenst in een groot en belangrijk deel van de Oostenrijkse school. Toegegeven; bepaalde zaken worden, naar mijn mening over- en andere onderbelicht, maar in het algemeen is het zonder enige twijfel een enorm waardevolle ervaring die elke econoom - beginner, intermediair of geavanceerd - zou moeten meemaken, om de simpele reden dat je enorm veel leert.

Ik zelf - niet bepaald een volledige nieuweling in de Oostenrijkse school, bewezen door mijn scoren op hun quiz - heb ook enkele nieuwe zaken geleerd. Niet dat het per se volledig nieuw was - eerder een andere manier om hetzelfde te benaderen - maar een belangrijke manier om het anders te formuleren. Een voorbeeld hiervan is het onderscheid tussen de 2 verschillende effecten op handelen doorheen de tijd, i.e. 'economizing' en 'time preference'. Alhoewel ik zou argumenteren dat het niet geheel nieuw is - dat het al in Mises was - is het niet slecht om een nieuwe manier te hebben om het onderscheid duidelijker te maken.

Een andere belangrijke lecture was die van Roderick Long over ethische assumpties in economie; opgepast: geavanceerde filosofie als je deze link wenst te lezen.

Volgende week in het andere, en quasi volledig complementaire, seminarie in Oostenrijkse economie: Advanced Austrian Economics door de FEE. Ik kijk er al naar uit!

Geen opmerkingen: