maandag 7 december 2009

Over klimaatsverandering

Ik ben geen wetenschapper, dus ik kan geen commentaar geven op de wetenschap achter klimaatsverandering. Wat ik wel trachten te doen, is enkele zaken onderscheiden van elkaar.

1. Het is 1 ding om aangetoond te hebben dat de mens de oorzaak is van de grote veranderingen de laatste jaren. Het is een andere om daaruit af te leiden dat we deze veranderingen zouden kunnen omkeren.

2. Het is 1 ding om de veranderingen in het verleden te reconstrueren, het is een andere om zomaar aan te nemen dat een toename in de co2 (enkel en alleen) zal zorgen voor een blijvende stijging van de temperatuur. Zover ik het zie, wijzen ze er allemaal op dat het klimaat door heel veel verschillende factoren beïnvloed wordt. Als je dus de toekomst gaat voorspellen, moet je modellen hebben die alle relevante factoren kunnen incorporeren. Het lijkt mij niet logisch onmogelijk dat bepaalde stijgingen in de temperatuur zal betekenen dat er bepaalde effecten optreden die er voor zorgen dat de temperatuur terug daalt. Daarmee heb ik niet gezegd dat dit is, maar dat is wel iets dat bewezen moet worden. (Ik vraag me af in welke mate je kan bewijzen dat je met 'alles' rekening hebt gehouden; hoe hou je rekening met het onvoorspelbare?)

3. De kwestie 'of er iets gedaan moet worden' is een economische/politieke, geen klimaatwetenschappelijke. En daarbij is het niet logisch noodzakelijk uitgesloten dat adaptie de beste strategie is om om te gaan met klimaatsverandering. Het is in de eerste plaats een gebrek aan kapitaalgoederen: als je gigantische dammen zou kunnen bouwen, dan zal het de landen in nood niet zoveel schelen dat ze 'in theorie' onder water lopen. Klimaatsverandering zo bekeken is dan vooral een probleem van niet genoeg middelen om ons aan te passen aan de veranderingen.

4. Zelfs als er 'iets gedaan wordt', is het nog niet logisch noodzakelijk zeker dat het verminderen van de co2 uitstoot alleen maar positieve gevolgen heeft. Het zou kunnen van wel, maar dat is alweer iets dat bewezen moet worden en niet iets waar zomaar van uitgegaan mag worden.

Buh; ongetwijfeld weet de wetenschap dit allemaal wel - anders is het maar slechte wetenschap - maar het is mij niet duidelijk dat de massa leken (waar ik ook toebehoor) dit wel doorheeft.

Geen opmerkingen: